Thursday, December 15, 2022

Reka bentuk dan Model kurikulum (Kumpulan 3)




Nama Ahli Kumpulan

No. Matrik

NURADILAH IZZATI BINTI IBRAHIM

L20212012393

SITI AISYAH BINTI MOHD MARAI

L20212012394

NUR ADILA SUFIA BINTI AJEMAN

L20212012364


1. PENGENALAN

Sistem Pendidikan Malaysia berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang memberi tumpuan kepada perkembangan emosi diri pelajar secara menyeluruh untuk melahirkan individu yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Falsafah ini digunakan bagi melahirkan warganegara yang berketrampilan dan bertanggungjawab dalam segala bidang serta mampu menghadapi cabaran dalam menuju wawasan Negara.


Kurikulum ialah segala rancangan pendidikan (akademik dan kokurikulum) yang dikendalikan oleh sesebuah institusi pendidikan untuk mencapai matlamat pendidikan. Ia suatu rancangan yang meliputi segala ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai dan norma, unsur-unsur kebudayaan dan kepercayaan masyarakat untuk diwariskan kepada ahli-ahlinya. Kurikulum kebangsaan yang ditetapkan hendaklah menentukan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dijangka akan diperolehi oleh murid-murid pada akhir tempoh persekolahan masing-masing (Akta Pendidikan 1996).


Oleh itu, kurikulum amat penting dalam sistem Pendidikan di Malaysia. Kurikulum pendidikan merupakan satu wadah penting dalam menjana anjakan paradigma dalam diri setiap individu.


2. KONSEP & PENGERTIAN REKA BENTUK KURIKULUM DAN MODEL KURIKULUM  

2.1 MAKSUD REKA BENTUK KURIKULUM  

                          


                      
        
   

2.2 MODEL KURIKULUM

            


Sehubungan dengan itu, Reka bentuk kurikulum merupakan apa yang diajar oleh tenaga pengajar bukan sekadar terima tetapi dikongsi bersama dari suatu masa ke suatu masa yang lain kerana ilmu tidak akan habis. Manakala Model kurikulum merupakan tokoh yang merealisasikan segala objektifnya di mana ingin semua pelajar berjaya mendapat input yang diajar oleh tenaga pengajar.

2.3 PRINSIP KURIKULUM

                        


2.4 POLA REKA BENTUK KURIKULUM

Pola reka bentuk kurikulum


Pola Reka Bentuk

Penjelasan dan Contoh

Kurikulum sebagai Objektif

Kurikulum dijadikan sebagai satu objektif kerana kurikulum  merupakan panduan yang digunakan untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran. (Tyler, 1949)

Contohnya, Objektif Pendidikan dalam kurikulum kebangsaan

 

Kurikulum sebagai Perancangan

·      Dalam Pendidikan, kurikulum sangat penting dalam merancang pengajaran seharian

·      Merancang dan menyediakan kurikulum

·      Perancangan berpandukan kepada topik, subtopik yang disenaraikan dalam rancangan maklumat kursus.

Contohnya, Merancang dan menyediakan jadual. Menyediakan sukatan Pelajaran harian sebelum kelas dimulakan.

 

Kurikulum sebagai Proses

·      Kurikulum sebagai proses dalam Pendidikan kerana kurikulum merupakan panduan yang digunakan untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran.

·      Bukan bersifat fizikal tetapi merupakan interaksi di antara guru, pelajar dan ilmu pengetahuan.

·      Untuk menilai keberkesanan kurikulum. 

Contoh, Pengajaran didalam bilik darjah. Mengadakan refleksi pengajaran dan pembelajaran.

 

Kurikulum sebagai Hasil

·      Merupakan hasil yang telah dicapai oleh pelajar

·      Hasil menentukan kurikulum perlu dinilai bagi menentukan pencapaian objektif.

Contoh, Terdiri daripada pelbagai domain, seperti pengetahuan, keterampilan dan sikap. Hasil pelaksanaan kurikulum kebangsaan.

 


2.5 ORIENTASI REKA BENTUK KURIKULUM

Orientasi reka bentuk kurikulum

Orientasi

Penjelasan & Contoh

Kurikulum Berorientasi Akademik

§  Lebih menekankan pengetahuan, kemahiran, nilai warisan, budaya dan kepercayaan

§  Berorientasi kepada subjek dan pengetahuan

§  Fokus kepada pengetahuan bagi membangunkan intelek-Kurikulum berpusatkan isi kandungan (apa yang akan diajar)

Contohnya; Kurikulum kebangsaan

 

Kurikulum Berorientasi Pelajar

§  Pembelajaran mengikut minat pelajar

§  Organisasi kurikulum (minat, keperluan dan tujuan pelajar)

§  Berorientasikan aktiviti dan membina pengalaman

§  Bersifat terbuka kepada pelajar untuk turut sama dalam mereka bentuk kurikulum yang hendak mereka pelajar

 

Contohnya; Sukatan pelajaran harian

 

Kurikulum berorientasi Masyarakat/ Masalah

§  Berdasarkan kepada kesejahteraan masyarakat

§  Berasaskan pemikir bahawa manusia sebagai makhluk sosial yang perlu hidup bersama dan ada konflik.

§  Dasar penyusunan struktur kurikulum tidak jelaskerana kurikulum hanya menekankan minat pelajar.

 

Contohnya; Nilai dan norma masyarakat

 

Kurikulum Elektrik

§  Gabungan lebih dari satu pola dan orientasi kurikulum

§  Membentuk individu yang aktif

 

Contohnya; Falsafah Pendidikan Kebangsaan

 




3. PRINSIP PENYUSUNAN REKA BENTUK KURIKULUM


Prinsip penyusunan dalam reka bentuk kurikulum


Prinsip

Keterangan & Contoh

Urutan 

Pembelajaran hendaklah berterusan dan berturutan dengan berdasarkan pengalaman lalu, supaya setiap pelajar berpeluang mempelajari sesuatu dengan lebih dekat, meluas dan mendalam

Contoh : 

- Timbunan tambahan ilmu

Disusun dari senang ke susah.

 

Kesinambungan

Merupakan pemeringkatan ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu dikuasai oleh murid-murid sejajar dengan pertumbuhan fizikal dan perkembangan mental seiring dengan peningkatan usia mereka.

Contoh : 

- Pemeringkatan  ilmu, 

- Susun ikut tahap dan ada hubungkait dengan semua unit.

 

Imbangan

Merujuk kepada kadar agihan, kepadatan muatan dan kesesuaian kandungan dengan masa pembelajaran yang diperuntukkan kepada pelajar-pelajar untuk menguasainya.

Contoh : 

- Hubungkait matapelajaran dgn matapelajaran lain

- Kadar isi kandungan dengan peruntukan waktu mengajar


 

Integrasi

Menetapkan agar pengalaman pembelajaran dihubungkaitkan antara satu sama lain supaya pembelajaran lebih bermakna dan menyeluruh.

Contoh : 

- Pengalaman pembelajaran

-Ilmu yang dipelajari dalam praktik kehidupan

 

Skop

Berkaitan dengan tahap pendidikan yang membolehkan setiap pelajar menguasai kandungan mengikut tahap-tahap pendidikan dan kognitif.

Contoh : 

- Pendidikan dan kognitif

Pelajaran mengikut skop umur

 

 


4. MODEL REKA BENTUK KURIKULUM RASIONAL / OBJEKTIF TYLER


Peringkat & Persoalan Prinsip Asas

1. Objektif - Dalam merancang pengajaran dan pembelajaran untuk matapelajaran adalah perlu menentukan objektif pelajaran

Contoh :  Setiap pengajaran dan pembelajaran memerlukan matlamat dan tujuan contohnya hasil pembelajaran

2. Kandungan - Melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan pemilikan tajuk pengajaran berdasarkan sukatan pembelajaran yang perlu ditentukan

Contoh : Menyusukan bahan-bahan kurikulum kepada unit-unit kecil, daripada mudah kepada kompleks

3. Penyusunan Pengalaman - Menentukan pemilihan kaedah serta teknik pengajaran yang sesuai dengan pembelajaran yang amat perlu

Contoh : Pemilihan buku dan BBM yang sesuai dalam pengajaran

4. Penilaian - Setelah pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan menentukan keberhasilan objektif pelajaran

Contoh : Penilaian formatif dan sumatif, kajian tindakan.


5. PENGALAMAN PEMBELAJARAN

    



                                






2. Ciri-ciri

3. Pelaksanaan



HALA TUJU KURIKULUM

1956 - General Syllabuses and Timetable Committee ditubuhkan

1964 - General Syllabuses and Review Committee ditubuhkan

1965 - Pendidikan Komprehensif dimulakan

1967 - Report of the Committee on Curriculum Planning and Development

1973 - Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) ditubuhkan

1982 - KBSR dilaksanakan di 302 buah sekolah rendah sebagai percubaan

1983 - KBSR dilaksanakan di semua sekolah rendah

1988 - Pelaksanaan KBSR sepenuhnya dicapai

1988 - Pelaksanaan KBSM bermula untuk mata pelajaran bahasa

1989 - Pelaksanaan KBSM bermula untuk mata pelajaran lain

1989 - Kemahiran Hidup Program Peralihan dimulakan di tingkatan.

1989 - Pelaksanaan PKBS di tahun 1 hingga tahun 6 di semua sekolah rendah

1989 - Mata pelajaran Kemahiran Manipulatif dilancarkan di 100 buah sekolah rendah

1991 - Mata pelajaran Kemahiran Manipulatif dilaksanakan di 1000 buah sekolah rendah.

1991 - Kemahiran Hidup bersepadu dimulakan di Tingkatan.

1992 - Mata pelajaran Kemahiran Hidup Manipulatif dilaksanakan di 3000 buah sekolah rendah

1993 - Kemahiran Hidup mula dilaksanakan di Tahun 4 di semua sekolah rendah.Sekolah yang telah melaksanakan Kemahiran Manipulatif meneruskannya di Tahun 5 dan 6 sekolah rendah




6. PENUTUP

Kurikulum atau pun skop kandungan sesuatu pelajaran adalah asas penting dalam sistem pendidikan sesebuah negara. Sebagai sebuah negara yang sedang pesat membangun, Malaysia memerlukan suatu kurikulum yang kemas dan sesuai untuk mewujudkan sistem pendidikan yang dinamik serta selaras dengan cita-cita dan kehendak negara (Kamaruddin Haji Hussin, 1994). 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Reka bentuk dan Model kurikulum (Kumpulan 3)

Nama Ahli Kumpulan No. Matrik NURADILAH IZZATI BINTI IBRAHIM L20212012393 SITI AISYAH BINTI MOHD MARAI L20212012394 NUR ADILA SUFIA BINTI AJ...